I. Między 3 – 9m.ż. płodowego wykształcają się narządy mowne i usprawnia się ich funkcjonowanie.

  • 4 m. życia płodowego – dziecko odczuwa zjawiska rytmiczne
  • 5-6 m. życia płodowego – odczuwa bodźce akustyczne
  • 6-7 m. życia płodowego – potrafi ssać palec i płakać
  • 6-9 m. życia płodowego – zatrzymuje w pamięci glos matki

II. do 1 roku życia – tzw. okres melodii i apelu

  • głużenie – forma ćwiczeń artykulacyjnych
  • gaworzenie – forma ćwiczeń słuchowych
  • około 1 r.ż. świadomie wypowiada kilka samogłosek a, e czasami i , a także kilka spółgłosek m, b, n, t, d oraz j

III. do 2 roku życia – okres wyrazu

  • Dziecko potrafi użyć wszystkich samogłosek  ustnych i y e a u o oraz kilka kolejnych spółgłosek p,p,, m,m,, b, n,n,, t, d ś, k,(ki)
  • NIE MARTW SIĘ JEŚLI między 2 a 3 rokiem życia twoje dziecko zamienia  „k” na „t” wymawia np. zamiast „kot”- „tot” lub upraszcza słowa …MA DO TEGO PRAWO!!!!!!!

IV. do 3  rok życia – okres zdania

  • Znaczny postęp w rozwoju mowy dziecka.
  • Wypowiada wszystkie samogłoski: a o u e i y ą ę
  • Wypowiada spółgłoski : p,b,m, p,, b,, m,, w, f, w,, f,, ś, ź, ć dź, k, g, k,, g,, ch, t, d, n, l, ł, j
  • CZĘSTO MIĘDZY 2 -3 ROKIEM W MOWIE DZIECKA WYSTĘPUJE HIPERPOPRAWNOŚĆ!!!!!!!!

V. między 3 – 7 okres swoistej mowy dziecięcej

  • dziecko wymawia głoski wszystkie podane poprzednio oraz s, z, c, dz, pod koniec 4 r. ż głoskę r , a między 4 – 5 r.ż głoski sz, ż, cz, dż
  • WYMOWĘ POSZCZEGÓLNYCH GLOSEK DZIECKO PRZYSWAJA STOPNIOWO OD NAJŁATWIEJSZYCH DO NAJTRUDNIEJSZYCH POD WZGLĘDEM ARTYKULACYJNYM!!!!!!!!!!!

VI. między 7 – 10 okres opanowania podstaw języka

  • Dziecko znacząco rozwija zasób słów, które używa i które potrafi zrozumieć; rozwija składnię.

PAMIĘTAJ!
Nie każde dziecko rozwija się jednakowo, mogą wystąpić indywidualne różnice w przebiegu rozwoju mowy. Podane okresy mają pomóc rodzicom w obserwacji dziecka!

Jeśli zaistnieje potrzeba zareaguj szybko i umów się na konsultację u specjalisty!